saunabeleving?

OPWARMEN EN AFKOELEN?

Tijdens een dagje wellness mag je geen topprestaties van je lichaam verwachten. Je buurman waar het zweet van afgutst, gaat misschien al jaren dagelijks naar de sauna. Het is niet belangrijk hoeveel zweet je verliest, enkel het proces van zweten in gang zetten telt.

De opwarming.

Start het opwarmen langzaam en bereid je lichaam voor op het grote zweten door met de voeten in het warme voetenbad plaats te nemen. Deze heeft ongeveer onze lichaamstemperatuur. Zorg ervoor dat je ook na deze kleine opwarming de tijd neemt om even af te koelen. En daarna volgt het stoombad om de poriën te open te zetten. Ga ook na het stoombad niet onmiddellijk ergens in zonder de tijd te nemen om je lichaam af te koelen en de longen te vullen met verse zuurstof.

Dan komt de sauna aan de beurt.

Als het kan, lig je best horizontaal of zorg je ervoor dat je voeten ter hoogte van je zitvlak zijn. Dit om een gelijke spreiding van warmte te garanderen en om je bloedsomloop minimaal te belasten. Krijg je het benauwd of wil je de sauna verlaten, ga dan eerst even rechtop zitten alvorens op te staan. In de saunacabine verblijf je ongeveer 10 à 12 minuten. Een geoefende saunaganger kan het langer volhouden. Maar luister steeds naar je lichaam en ga naar buiten als je het nodig acht.

En dan afkoelen en goed doorademen.

Het effect van sauna op je lichaam is pas volledig door warm te laten volgen door koud. Door af te koelen wordt de lichaamstemperatuur weer op het normale niveau gebracht. Adem ook verse lucht in. Bij het inademen van de warme lucht in de sauna ontstaat er condens in de longen waardoor je minder zuurstof opneemt. Een wandeling buiten in de frisse lucht is dus een echte aanrader. Neem de tijd om af te koelen, zo ongeveer even lang als je ergens in geweest bent. Zo blijven de poriën nog even openstaan waarlangs de warmte kan ontsnappen. En dan pas naar de douche gevolgd door warme en/of koude baden. Heerlijk gezond!

SLIPPERS, BADJAS EN HANDDOEKEN?

Slippers?

Deze heb je vooral nodig om niet uit te glijden op natte oppervlaktes. Gebruik altijd kunststoffen slippers die tegen vocht bestand zijn. Lederen of kurken sandalen bevatten immers al snel bacteriën en vervuilen zo de sauna. Draag om dezelfde reden dan ook nooit vuile slippers.

Badjas?

Een badjas gebruik je om te circuleren in het gebouw. Genieten in de sauna's doe je weliswaar naakt maar wanneer je je verplaatst tussen delen van de thermen is een beetje bedekking toch wel mooi. Bovendien, als je plaatsneemt in een zetel of stoel, is het uiteraard hygienisch om je badjas aan te hebben. Na een saunabeurt helpt een badjas ook om na te genieten van de warmte.

Twee handdoeken?

Je hebt inderdaad ten minste 2 handdoeken nodig om mee te nemen in het badhuis. De grootste gebruik je in de sauna om op plaats te nemen, zit nooit rechtstreeks op het hout, dat is erg heet én niet hygiënisch. De tweede gebruik je om je af te drogen als je uit het zwembad, de jacuzzi of de douche komt.

ps. Je mag uiteraard alles zelf meebrengen maar slippers kan je bij ons kopen en badlinnen huren, dus geen zorgen als je iets vergeten bent of zelf geen was wilt doen.